Lättläst: Kommun och politik

Sverige är en demokrati. Det innebär
att folket bestämmer vilka som ska styra Sverige.

Sverige är uppdelat i 290 kommuner.
Vi betalar pengar till den kommun vi bor i.
Det kallas kommunalskatt.

Sverige är en demokrati.
Demokrati betyder att de som bor i landet
väljer vilka som ska bestämma.

De som bor i kommunen väljer vilka som
ska bestämma i Vadstena kommun.
De som bestämmer kallas politiker.

Det är val i kommunen vart fjärde år.
Då är det val till kommunfullmäktige
på samma gång som vi väljer politiker
till riksdagen och landstinget.

KONTAKT

Medborgarservice
Kommunhuset
Telefon: 0143-150 00
Besöksadress:
Klosterledsgatan 35
Skicka e-post

Öppettider
Måndag-torsdag 8-16
Fredag 8-15

Torsdag 22/6 öppet kl 8-12
Fredag 23/6 (midsommarafton) stängt

Gul pil Övriga kontaktuppgifter
Gul pil Lämna synpunkt
Gul pil Vanliga frågor