Vi-känsla på Vätterngården
Skyddsutrustning, nya besöksrutiner och ny teknik att lära sig. Utmaningarna under pandemin har varit många, men på Vätterngården i Vadstena har det absolut viktigaste genom hela denna tuffa period varit att skydda de boende från att bli smittade. Och att samtidigt försöka sätta guldkant på tillvaron.
– Det har varit enormt många utmaningar. Jag är otroligt stolt och tacksam över all personal som verkligen har jobbat tillsammans och varit positiva genom hela den här perioden, berättar Cecilia Rydståle, en av enhetscheferna på Vätterngården.
Inga kompromisser
Den kanske största framgångsfaktorn när det har gällt att hålla smittan utanför äldreboendet är
att om personalen känt några som helst symptom så har de fått stanna hemma.
– Det har vi inte kompromissat på någonstans. Det har stoppat mycket smitta från att komma in på boendet över huvud taget, berättar Eva Engström, också enhetschef på Vätterngården.
I samma anda har de försökt vara proaktiva och ligga ett steg före hela tiden under hela pandemin. Ibland när det inte varit strikt besöksförbud, så har de ändå valt att avråda från besök.
Magkänsla
– Jag har valt att lita på magkänslan och inte vänta på att någon annan ska ta tag i det, säger Cecilia.
– Den främsta utmaningen för oss som chefer är ju att hela tiden vara uppdaterade med de senaste restriktionerna, vilken skyddsutrustning som ska
användas, att kommunicera ut det i tid både till medarbetare
och till anhöriga, berättar Eva.
En enda stor familj
Även om utmaningarna varit många så har sammanhållningen växt sig stark. På många sätt har personalen blivit som de boendes extra familj, och vice versa, under pandemin.
– Det är inte ”vi och dem” utan det här gör vi tillsammans och vi kämpar ihop, förklarar Eva.
Guldkant på tillvaron
Att göra det lilla extra och sätta lite guldkant på tillvaron för de boende har blivit allt viktigare och aktiviteter på hemmaplan där boende och personal umgåtts utomhus och varit aktiva tillsammans allt vanligare.
– När vi ordnar utomhusaktiviteter, grillar ihop till exempel. Det uppskattas jättemycket av de boende och av personalen, säger Eva.
– Vi ska kunna umgås och skratta även fast det är lite tufft. Att ha det roligt på jobbet och tillsammans med de boende, det gör allt mycket lättare, säger Cecilia.
Nya sätt att umgås
Personalen på Vätterngården har under pandemin börjat använda surfplattor och telefoner för att hjälpa de boende att träffa anhöriga på nya sätt.
– Anhöriga bor inte alltid så nära och kan komma på besök, och kan nu koppla upp sig och de får se varandra live på ett annat sätt. Detta kommer vi att fortsätta göra efter pandemin också, säger Eva.
(Texten är hämtad ur “Hemma i Vadstena”, nr 2, 2021)