Kortterminal

Konsumentvägledning

Vadstena kommun erbjuder idagsläget inte tjänsten konsumentvägledning. Tillsvidare hänvisas du som behöver råd och stöd kring dessa frågor till Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument", Konsumentverket och ARN.

 

Här kan du hitta mer information och få råd och stöd:

Hallå konsument

Hallå konsument är en upplysningstjänst för konsumenter. På webbplatsen finns all konsumentinformation samlad och du kan läsa om vilka rättigheter du har som konsument, få tips inför ett köp och vad du gör efter ett köp när något har gått fel. Via webbplatsen kan du komma i kontakt med deras vägledare och ställa frågor om bland annat köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbara val.

Konsumentverket

På Konsumentverkets sida finns information om myndighetens arbete och uppdraget att bidra till att konsumenter blir mer medvetna och säkra.

Allmänna reklamationsnämnden – ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar många typer av konsumenttvister. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. Beslutet är sedan en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Majoriteten av företagen följer beslutet. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad.

Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med. Hallå konsument ger också allmän information om vilka regler som kan gälla vid transaktioner inom delningsekonomi och vid andra avtal mellan privatpersoner om köp av varor eller tjänster.

Visa källbilden