Vatten- och avfallsappen hjälper dig hålla koll

Publicerad 2021-02-15

Vadstena kommun samverkar med Motala kommun i frågan om vatten och avfall. I vatten- och avfallsappen kan du följa mycket av servicen till ditt hushåll. Utöver aviseringar om när dina tunnor ska tömmas, sorteringsguide och återvinningscentralernas öppettider kan du numera även få information om slamtömning.

Du kan hålla koll på vad som sker och när det sker via vatten- och avfallsappen samt även via e-tjänsten Mina sidor. Du kan även kontakta kundcenter, 0141-22 51 51kundcenter@motala.se, och få information om ditt abonnemang för sophämtning, vatten och avlopp. Har man i appen registrerat sin adress får man en notis dagen före att det är dags att ställa fram kärlet. Appen visar det mesta om ditt abonnemang samt e-tjänster för vatten och avfall, som förbrukningshistorik, vattenavläsning, fakturahistorik, ägarbyte etc. Du kommer även åt Mina sidor via appen. Du kan ladda ner appen till din apple-enhet och till enheter med android.

Nyheter i appen

Vatten- och avfallsappen har fått en ny rubrik om slamtömning. Där kan du ta del av information i samband med tömning av enskilda avlopp. Där kan du också registrera din adress, se årets planerade tömningar och få avisering om tömning cirka tio dagar innan planerad tömningsvecka.

Ytterligare en förändring är hämtningsdatum för trädgårdstunna och fritidsabonnemang. Inför tömningsstarten kommer det inte längre sändas ut brev utan planerade tömningsdagar kan ses i appen och en notis om dag för tömning. Det enda du behöver göra är att ladda hem appen och registrera adress/adresser.

E-tjänsten Mina sidor

Mina sidor är kommunens e-tjänst för vatten och avfall, där du kan hantera dina abonnemang och även, precis som i appen, se när du har sophämtning samt slamtömning. Innehållet i Mina sidor på webben är samma som du kommer åt via appen. Du loggar in med bank-id eller kundnummer.

Digitalt först

En utveckling mot digitala kanaler istället för trycksaker är en resa som alla myndigheter gjort under längre tid. Även Motala kommun har en digitaliseringsstrategi som lyfter ”digitalt först” som ett ledord i utvecklingen av vår service.

Färsk statistik från 2020 (undersökningen Svenskarna och internet) visar att 98% av de svenska hushållen har tillgång till internet via dator, surfplatta, mobiltelefon eller smart-TV. Hela 96% uppger att de använder internet, och det är framförallt i målgruppen +70 år som internetanvändandet ökar.