Så jobbar kommunen med handläggning av företagsärenden

> Fördjupning område 1.
Kommunens handläggning av företagsärenden

Handläggningstider och avgiften för tjänster är områden som näringslivet tycker att kommen ska prioritera för att stärka företagsklimatet.

Avgifterna utgör en del av nämndernas finansiering av verksamheten och ska följa självkostnadsprincipen.
Följande förbättringsåtgärder har kommunen infört det senaste året:

Torgplatser

Samhällsbyggnadsförvaltningen har inför 2025 infört ett nytt verksamhetssystem som innebär en del förenklingar av handläggning för vissa ärenden, däribland bokning av torgplatser. Årsplatserna har tagits bort och i stället har avgiften för tillfälliga platser sänkts för att bättre matcha de tidigare årsavgifterna.
Sänkningarna motiveras av att handläggningstiden för torgplatserna förutspås kunna minska tack vare det nya systemet. För uteserveringarna gäller samma avgift som tidigare men ytterligare ett storleksintervall har lagts till för en mer rättvis debitering, något som har efterfrågats.

Miljö- och livsmedelsområdena

Taxorna för prövning och kontroll inom miljö- och livsmedelsområdena har harmoniserats med Motala kommuns taxor. De nya taxorna innebär inga stora avgiftsförändringar, men det underlättar för både den nya gemensamma miljöverksamheten, verksamhetsutövare och företagare med likvärdiga taxor, oavsett i vilken av kommunerna man verkar.

Bygglovshantering

Bygglovshanteringen har utökats med e-tjänster vilket kortar handläggningstiden och ökar företagarens möjlighet till insyn i processen. Specifikt bygglovsärenden brukar få ett mycket högt omdöme i kommunens uppföljning (NKI Insikt). Totalt utvärderas 28 bygglovsärenden, 33 livsmedelskontroller, 47 miljö- och hälsoärenden och 8 serveringstillstånd under 2024.

Serveringstillstånd

Socialförvaltningen införde inför 2024 nya rutiner vid anmälan av serveringstillstånd. Den stora förändringen gällde anmälan av cateringstillfällen när ett företag har tillstånd för catering. I normalfallet ska anmälan ske senast tre veckor innan cateringen ska ske. Nu möjliggjordes anmälan med en veckas varsel i särskilda fall, dock mot en högre avgift.

En annan nyhet var att kommunen från och med 2024 fakturerade den som söker ett tillstånd efter att tillståndet har skickats in på begäran av företagen. Tidigare skulle den som ville söka ett tillstånd betala in avgiften på kommunens bankgiro i samband med ansökan.

  • Kommunens alkoholdelegat berättar att ärendehanteringen nu har ett bättre flöde och att det dialogmöte som hölls med krögarna i juni gav en bra känsla.

Servicemätning

Under 2025 kommer uppföljningen utökas genom deltagande i SKR:s servicemätning. Den genomförs för att mäta service och bemötande på kommunnivå utifrån invånarens perspektiv. Den inkluderar både telefonsamtal och e-postkontakt och syftar till att ge en samlad bild av kommunens service samt bidra till nationell jämförelse och verksamhetsutveckling.