Så undviker du bedrägerier – tips från polisen
Vadstena kommun, kommunpolisen, polisens bedrägerienhet och Vadstena Sparbank anordnade tillsammans en föreläsning om hur man bäst skyddar sig mot att drabbas av bedrägeribrott.
I Medborgarlöftet lovade kommunen och polisen att göra en satsning på att informera om hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier efter att många äldre personer i kommunen drabbats de senaste åren. Denna föreläsning var en del av satsningen.
Vanligast är telefonbedrägerier, så kallad vishing, där bedragaren ringer upp och lurar personen att logga in på sitt bank-id. Ofta påstår de att något hänt med deras bankkonton och att det krävs att man agerar.
Nätfiske
Telefonbedrägerierna kan också börja med ett sms om att man beställt en vara eller att man har en skuld hos inkasso. Ringer man då upp numret som står i sms:et hamnar man hos bedragare som den vägen vill lura personen att logga in på sitt bank-id.
Vanliga är också bedrägerierna är via länkar, så kallad phishing (nätfiske) via mejl, sms eller på en social plattform. Det kan vara en bluff om att man vunnit något och ska klicka sig vidare för att få sin vinst och sedan luras vidare.
Mamma-sms
Ett annat bedrägeribrott som har förekommit mycket på senare tid är mamma-sms (eller pappa-sms) där en förälder får sms om att deras barn bytt telefonnummer och vidare i konversationen behöver hjälp med att betala en faktura. Personen luras att betala pengar till bedragarna.
Fakturabedrägerier, oseriösa hantverkare, romansbedrägerier och investeringsbedrägerier är andra typer av bedrägerier.
– Även om vi sett att bedrägeribrotten ökat de senaste åren finns det ändå mycket man kan göra för att försvåra för bedragaren och Polisens bedrägerienhet gav oss många tips, säger Katarina Hydén, bråsamordnare i Vadstena kommun.