Hemtjänst

Du som har behov av stöd och hjälp kan ansöka om hemtjänst. Hemtjänsten utför insatser så att du ska kunna leva ett självständigt liv och bo kvar hemma så länge som möjligt.

Hemtjänsten kan hjälpa dig både med omvårdnad som till exempel personlig hygien, och serviceinsatser som till exempel tvätt, inköp eller måltider.

Du kan få hjälp alltifrån ett par gånger i månaden till flera gånger per dygn. Hur ofta och vad du ska få hjälp med bestäms av vad du vill och har behov av.

Måltider

Klarar du inte att laga din mat själv? Då har du möjlighet att ansöka om hemkörning av matportion. Behöver du hjälp i samband med måltiden, till exempel att duka och lägga upp maten, kan du även ansöka om det.

Trygghetslarm

Trygghetslarm är ett hjälpmedel du kan ansöka om för att kunna kalla på hjälp vid oförutsedda situationer till exempel om du har ramlat och behöver hjälp att komma upp. När du larmar får du kontakt med trygghetscentralen som vid behov skickar personal från hemtjänsten för att hjälpa dig.

Nyckelfri hemtjänst

För att höja säkerheten, kvalitet och ge ökad trygghet har Vadstena infört nyckelfri hemtjänst. Det innebär att du som har hemtjänst, hemsjukvård och/eller trygghetslarm får ett digitalt lås monterat på din dörr som personalen använder. Du använder fortfarande dina vanliga nycklar till dörren. Det digitala låset har mycket hög säkerhet och integritet där endast behörig personal kan komma in. Montering av det digitala låset görs av montörer från kommunens hemtjänst.

Har du frågor eller vill ansöka om hemtjänst kontaktar du individ- och familjeomsorgens reception på tel: 010-234 71 50.

Om du har hemtjänst och har frågor om insatsen kontaktar du hemtjänsten via de kontaktuppgifter som du fått av dem vid deras första besök.

Information om kostnader för hemtjänst hittar du på sidan för avgifter.