Uppföljning av företagsklimatet i Vadstena kommun
Nu har Svenskt Näringslivs enkät om företagsklimatet skickats ut till 200 lokala företag igen. Det är en attitydundersökning som brukar besvaras av cirka 90 företag (av totalt ca 900).
Årligen ombeds de svarande att betygsätta en rad områden som bedöms ha betydelse för företagsklimatet samt ange vilka områden som de ser att kommunen bör prioritera.
I både Östergötland och Sverige som helhet var de högst prioriterade områdena ifjol en Bättre dialog mellan kommun & företag, Minskad brottslighet & ökad trygghet samt Bättre förståelse för företagandet hos kommunens beslutsfattare.
I Vadstena kommuns enkät stod däremot Lägre kommunala avgifter, Fler bostäder och Kortare handläggningstid högst på önskelistan.
Studiebesök uppskattas
Dialogen har länge varit prioriterad hos Vadstena kommun med regelbundna studiebesök och många lokala företagsträffar och dialogmöten. Senaste året är det ofta arbetet med en ny översiktsplan som stått på dagordningen eftersom det varit viktigt att få in näringslivets behov och förslag i slutprodukten som kommer att visa vägen för kommunens fysiska utveckling fram till 2040.
– Vi uppskattar mycket möjligheten till studiebesök hos företagen, säger kommunikations- och näringslivschef Jessica Hallros. Väldigt lärorikt och ofta givande för alla parter.
Hög personalomsättning
Till skillnad mot i många andra kommuner ges brottslighet & trygghet ett relativt högt betyg i Vadstena kommun och merparten anser ändå att handläggningstiden på ärenden är rimlig.
Däremot fick handläggarens vägledning och förståelse för verksamheten ett lite sämre betyg 2024 jämfört med 2023, vilket överensstämmer med kommunens egen uppföljning (NKI Insikt).
– Vi har haft en relativt hög personalomsättning inom miljöavdelningen på senare år vilket har medfört negativa konsekvenser för handläggning och kontakten med företagare, konstaterar samhällsbyggnadschefen. Därför har vi under 2024 utrett på vilket sätt vi kan skapa en stabilare kompetens och verksamhet och kommit fram till att samverkan med grannkommunen Motala är ett bra sätt.
Upphandling får lågt betyg
Denna samverkan är igång sedan årsskiftet och innebär att kommunerna har ett gemensamt miljökontor med personal som utför tillsyn och ger rådgivning i båda kommunerna.
Kontaktvägen till nya miljöavdelningen går via Servicecenter i Motala kommun via telefon: 0141 – 22 50 00 eller e -post: motala.kommun@motala.se
Även Upphandling och Skolans samverkan med näringslivet är frågor som fått ett svagt betyg. Vad beror det på?
Enkäten ger ingen kompletterande information eller motivering. Därför har kommunen valt att själv göra en återblick på vad som hänt inom de av företagen prioriterade områdena senaste året. Resultatet kommer presenteras i en rad artiklar under de närmaste veckorna på hemsidan.